uitat

Din primăvară, vei avea dreptul să fii uitat de motoarele de căutare

admin_perceptum Blog Leave a Comment

În 25 mai 2018 intră în vigoare Regulamentul UE 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în prelucrarea datelor cu caracter personal (GDPR). Din acel moment, afacerile celor mai mari firme care activează în România vor fi influențate semnificativ, mai ales dacă acestea sunt multinaționale care operează cu date ale clienților sau cu baze de date în sens larg. Însă Regulamentul va produce schimbări în întreg mediul de business, fie direct, fie idirect.

Iată cele mai importante prevederi ale noilor reglementări privind protecția datelor pentru utilizatorii de Internet:

  • Dreptul de a fi uitat – Îi permite unei persoane să ceară motoarelor de căutare precum Google sau Bing să înlăture linkurile către articolele în care aceasta apare, pe diferite site-uri. Acele articole vor rămâne însă în arhiva publicațiilor respective;
  • Orice companie sau instituție financiară va fi obligată să notifice reglementatorul național în termen de trei zile de la descoperirea unei breșe de securitate, sau va suporta amenzi consistente pentru că nu a protejat suficient datele personale ale clienților. Suplimentar, obligațiile de notificare a furtului de date sunt extinse sub noile GDPR, care definesc ”datele personale” ca fiind ”orice informație referitoare la o persoană identificată sau identificabilă”. Există o excepție limitată a obligației de raportare dacă ”violarea datelor personale este puțin probabil să constituie un risc la adresa drepturilor și libertărților indivizilor”. Totuși, limbajul vag al acestei excepții nu furnizează prea multe indicii companiilor și vor fi necesare clarificări și interpretări ale autorităților de supraveghere;
  • Persoana poate solicita oricărei companii – pentru un comision modic de administrare – să-i trimită detalii cu privire la natura datelor pe care aceasta le deține despre persoană și în ce scop sunt ele folosite. În majoritatea cazurilor, companiile trebuie să trimită aceste informații în termen de o lună. În practică, procesul nu decurge întotdeauna atât de lin – unele companii au refuzat să livreze solicitanților datele cerute;
  • Serviciile digitale ca Facebook, Snapchat și Instagram trebuie să obțină consimțământul părinților înainte de colectarea datelor despre copiii sub 16 ani (iar în legislația internă această limită poate fi coborâtă la 13 ani).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *