dark ads trump

O alta fata a marketingului politic: Ce facem pe Facebook poate schimba soarta alegerilor

admin_perceptum Blog Leave a Comment

Folosind profilul psihografic al unui votant este, potrivit ultimelor cercetari, una dintre cele mai eficiente arme in schimbarea sau influentarea optiunii de vot. Iar, pe retelele sociale, aceasta se realizeaza prin “dark ads” sau reclamele personalizate. Astfel, printr-o metoda eficienta si legitima de marketing, se obtine un rezultat discutabil prin faptul ca subiectul poate fi manipulat in interesul unor grupuri.

Inainte de orice trebuie sa clarificam cele doua sintagme. Asadar, in contextul social media, profilul psihografic se refera la acel portret individual rezultat din personalitatea, valorile, opiniile, atitudinile, interesele si modul de viata al unui utilizator. In general, in marketing, aceasta practica permite construirea unor modele predictive puternice, care sa sporeasca eficienta strategiilor de comunicare. In marketingul politic, in acest moment, folosirea profilului psihografic este destul de controversata, pentru ca ea permite unor grupuri sa-si ajusteze mesajele in asa fel incat ele sa se potriveasca personalitatilor celor pe care-i au in vizor in timpul campaniilor electorale. Metoda este folosita de firme precum Cambridge Analytica si AggegateIQ pentru a tinti mai bine alegatorii prin reclame electorale neconventionale, asa-numitele ”dark ads”. ”Inainte de rezultatele la referendum, ingrijorarea noastra a fost ca optiunile alegatorilor erau manipulate, fie intentionat, fie neintentionat. Acum, dupa ce am realizat si o cercetare in acest sens, suntem cel putin la fel de ingrijorati”, a declarat Chris Sumner, director de cercetare si co-fondator al ONG-ului Online Privacy Foundation, citat de The Guardian.

dark ads nigel

Profilul psihografic clasifica oamenii in tipuri de personalitate folosind date de pe retelele sociale, cum este Facebook. Cercetarea lui Sumner s-a concentrat pe replicarea celor mai importante constatari in urma realizarii unor astfel de profile prin realizarea de reclame tintite exclusiv pe anumite tipologii. Folosind date publice, pentru a se asigura ca reclamele sunt vazute de persoanele potrivite la momentul potrivit, Sumner a testat cat de eficienta poate fi o astfel de dirijare. Potentialii alegatori au fost impartiti in doua grupe: una formata din alegatori cu tendinte autoritariste ridicate, cealalta – cu tentinte scazute, cu varste, sex, adresa si interese diferite: femeile tinere au obtinut scoruri mici la tendintele autoritariste, in timp ce barbatii in varsta au obtinut scoruri mari.

hilary

Din punct de vedere geografic, Sumner a selectat cinci zone din Marea Britanie care, in cercetarile anterioare, au dovedit atitudini autoritariste vagi si sapte avand astfel de atitudini mai agresive. Folosind informatiile pe care Facebook le stie deja despre utilizatori, Sumner a creat un grup puternic-autoritarist format din oameni pe care datele publice ii arata ca fiind conservatori, si un altul – din persoane slab-autoritariste, interesate de liberalism. Pentru a verifica daca cele doua grupuri au fost alcatuite corect, membrii au fost intrebati daca sunt de acord cu afirmatia – ”in privinta confidentialitatii pe internet, daca nu ai facut nimic gresit, nu ai de ce sa te temi”. Selectati in mod aleatoriu, 38% din respondenti au fost de acord cu aceasta afirmatie. Insa odata ce toate caracteristicile psihografice au fost luate in calcul, in grupul slab-autoritarist (liberalii) rata de acceptare a afirmatiei s-a redus la numai 25%, in timp ce in grupul puternic-autoritarist (conservatorii) a crescut la 61% grad de acceptare.

dark ads trump

Intrand in detaliile profilelor psihografice ale celor doua grupuri s-a dovedit a fi cu mult mai folositor decat simpla cunoastere a optiunii acestora; acest atu poate fi folosit in crearea unor mesaje specifice care sa vizeze fiecare grup in parte si, pe cale de consecinta, sa-i manipuleze opiniile. Sumner a creat patru astfel de reclame: doua cu scopul de a creste sprijinul pentru supravegherea pe internet si doua cu scopul de a reduce acest sprijin – cate una din fiecare categorie tintind, pe baza profilului psihografic, fiecare grup in parte.

De pilda, reclama anti-supraveghere destinata grupului puternic-autoritarist a folosit sloganul ”Ei au luptat pentru libertatea noastra. Nu o irosi!”, suprapus unei imagini cu Debarcarea din Normandia. Reclama pro-supraveghere destinata grupului slab-autoritarist a purtat mesajul ”Infractionalitatea nu se opreste acolo unde incepe internetul: spune DA pentru a impune supravegherea”. Evident, reclamele tintite au au fost mult mai eficiente. Grupul puternic-autoritarist (conservator) a fost mult mai dispus sa distribuie reclama destinata doar lor, decat reclama pro-supraveghere destinata si lor, si grupului opus. Iar grupul slab-autoritarist a catalogat reclama destinata lor ca fiind mult mai convingatoare decat cea care nu le-a fost destinata lor in mod special.

dark ads tories

Tintirea psihografica este permisa pe Facebook, iar reteaua isi promoveaza acest produs politicienilor ca fiind metoda perfecta pentru a ”convinge alegatorii” si pentru a ”influenta deznodamantul online si offline”. Cu toate acestea, practica specialistilor in marketing politic de a tinti perfect mesaje diferite pe grupuri diferite este considerata de unii ca un pericol pentru democratie, permitand politicienilor sa activeze partea cea mai nociva a alegatorilor, intr-un mod dintre cele mai obscure.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *